کاغذ چاپ عکس یا کاغذ عکاسی، کاغذی است که با مواد شیمیایی پوشش داده شده است و اغلب این مواد شیمیایی به نور حساس هستند. کاغذهای عکاسی تقریبا همانند فیلم های عکاسی می باشند، به صورتی که معمولا این کاغذها از ترکیب ژلاتین با نقره برمید به دست می آیند. اما تفاوتی که دارند در این است که پایه کاغیذ عکاسی از فیبر ساخته شده است.

تمامی کاغذهایی که برای چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرند، از یک لایه حساس به نور که همان هالیدهای نقره هستند، تشکیل می شوند و سپس یک لایه ژلاتینی روی آن ها چسبیده می شوند.

می توان گفت که، پایه عکاسی، کاغذهای چاپ عکس هستند. کاغذهایی که در لابراتورهای عکاسی جدید مورد استفاده قرار می گیرند با کاغذهای پرینتر تفاوت دارند. به صورتی که، کاغذهای چاپ عکس یا همان کاغذهای عکاسی، معمولا رولی هستند اما همانطور که می دانید، کاغذهای عکس که در پرینتر ها مورد استفاده قرار می گیرند، صاف و به صورت برگی هستند.

در این مقاله، انوع کاغذهایی که در صنعت چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرند، به همراه ویژگی ها و کاربردهایشان شرح داده شده اند.

انواع کاغذ چپ عکس

  • کاغذ مات

این نوع کاغذ که در چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرد، با نام لاستر (Luster) نیز شناخته می شود. کاغذ مات یا لاستر 50 درصد تراکم نیترات نقره دارد. بافت این کاغذ صاف و یک دست است به صورتی که با لمس آن، برآمدگی و یا زبری احساس نمی شود. بافت این پارچه، تقریبا همانند پارچه مخمل است و دارای بافتی نرم و ماسه ای می باشد. کاغذ مات یا لاستر، همانند نامش، براق نیست و در مقابل نور انعکاس نمی دهد.

از این کاغذ می توان به منظور چاپ تمامی عکس ها استفاده کرد. اعم از: عکس های پرسنلی، عکس هایی که توسط گوشی موبایل گرفته می شوند، عکس های خبری و حتی عکس های حرفه ای. همچنین از این نوع کاغذ می تواند به منظور چاپ عکس روی شاسی نیز استفاده کرد.

کاغذ مات یا لاستر به نسبت سایر کاغذهای چاپ عکس، قیمت مناسب تری دارد. همچنین کیفیت عکس ها نیز در این کاغذها به نسبت قیمت مناسب آن، بسیارخوب است. علاوه بر ان، کاغذهای مات در صنعت چاپ عکس بسیار مورد استفاده قرار می گیرند به صورتی که امروزه همه گیر شده اند زیرا این کاغذها، علاوه بر سایر مزایایی که گفته شد، دارای ماندگاری و دوام بالا نیز هستند.

انواع کاغذ چپ عکس

  • کاغذ سیلک (Silk)

کاغذ سیلک به عنوان یکی از کاغذهای حرفه ای در صنعت چاپ عکس به شمار می رود. این کاغذ 85 درصد تراکم نیترات نقره دارد و می توان گفت که میزان تراکم نقره در این کاغذ به نسبت کاغذهای دیگر، بسیار بالاتر است. به صورتی که، هنگام لمس کاغذ سیلک می توان بافت و زبری آن را احساس کرد. در نتیجه، بافت این کاغذ در هنگام لمس قابل تشخیص است.

کیفیت چاپ عکس روی کاغذ سیلک بسیار بالا است. از ویژگی های مهم و تاثیرگزار این کاغذ، عدم به جا ماندن اثر انگشت افراد روی آن است. کاغذ سیلک، از کاغذ لاستر ضخیم تر و محکم تر است. حتی می توان گفت که آسیب پذیری کاغذ سیلک نسبت به سایر کاغذهای عکاسی کمتر است.

این نوع کاغذ نیز برای چاپ انواع عکس مورد استفاده قرار می گیرد و به نسبت کیفیت و دوام بالایی که دارد، قیمت آن نیز مناسب است.

  • کاغذ براق (Glossery)

همانطور که از نام این کاغذ پیداست، این نوع کاغذ، براق و شفاف است. کاغذ براق 60 درصد تراکم نقره دارد. این نوع از کاغذهای عکاسی، معمولا به منظور چاپ عکس هایی با رنگ ها متنوع و شاد مورد استفاده قرار می گیرد.

دوام و مقاومت کاغذهای براق نسبت به کاغذهای مات، کمتر است اما رنگ ها در آن روشن تر و شفاف تر دیده می شوند. علاوه بر آن، عکس هایی که دارای کیفیت کمتری هستند، به خصوص آنهایی که با گوشی های موبایل تهیه شده اند، را می توان با این کاغذها چاپ کرد. زیرا کاغذ براق نویزهای تصاویر را تاحدی پوشش می دهد.

در نتیجه، کاغذهای براق شفافیت بصری یا در واقع، وضوح بیشتری دارند اما در برابر، دوام و مقاومت آنها نسبت به سایر کاغذها کمتر است و آسیب پذیری بیشتری دارند. ولی در صورتی که از عکس هایی که با این کاغذها تهیه می شوند به صورت مناسب نگهداری کنید، می توانید آنها را تا مدت طولانی داشته باشید. 

  • کاغذ پرال (Peral)

کاغذ پرال محصول شرکت فوجی است که سال هاست به عنوان شرکت برتر در زمینه کاغذ چاپ عکاسی، شناخته می شود. کاغذ پراال بیشتر از 80 درصد تراکم نیترات نقره دارد و به عنوان یکی از کاغذهای حرفه ای و تخصصی در زمینه چاپ عکس شناخته می شود.

عکس ها با استفاده از کاغذ پرال بسیار باکیفیت و زیبا به نظر می رسند؛ زیرا این نوع کاغذ دارای بیس نقره ای است. این کاغذ، غالبا همانند کاغذ براق است و تنها تفاوتی که با کاغذ براق دارد در این است که، دارای دوام و مقاومت بسیار بالاتری است. بسیار کم دیده شده است که کاغذ پرال آسیب ببیند.

کاغذ پرال به دلیل میزان نقره ای که شامل می شود، دارای درخشندگی خاص و بی نظیری است. در اغلب موارد، از این کاغذها به منظور چاپ عکس های آلبوم عروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ چاپ عکس

  • کاغذ چاپ اکلیلی (Bit Light)

یکی از مدرن ترین و لاکچری ترین کاغذ ها در صنعت عکاسی، کاغذ چاپ اکلیلی است. در چاپ عکس با استفاده از این کاغذها از دستگاه های مخصوص استفاده می شود که طی فرآیندهای مدرنی، رنگ های شیمیایی به عکس هایی با درخشندگی و درهم پیچیدگی خیره کننده ذرات رنگ تبدیل می شوند.

این نوع عکس ها معمولا به منظور استفاده در محیط های کم نور توصیه می شوند و یا محیط هایی که بر روی عکس تمرکز نقطه ای نور ایجاد می شود. زیرا در این محیط ها درخشندگی عکس هایی که با استفاده از کاغذهای چاپ اکلیلی تهیه شده اند، بیشتر نمایان شده و این عکس ها، به صورت خاص تر نمایش داده می شود.

  • کاغذ کنواس (Canvas)

کاغذهای کنواس کاغذهایی بسیار مرغوب هستند که نسبت به سایر کاغذهای چاپ عکس، ضخیم تر می باشند. همچنین بافت این کاغذها پارچه مانند است، دقیقا همانند پارچه هایی که روی بوم نقاشی مورد استفاده قرار می گیرند.

شما می توانید عکس های خود را به صورت حرفه ای ادیت کرده و پشت زمینه مدنظر خود را به آن اضافه کنید. سپس عکس خود را روی کاغذ کنواس چاپ کرده و تابلویی مانند تابلوی هنرمندان نقاشی داشته باشید. چاپ عکس روی کاغذ کنواس ایده ای متفاوت است که به نسبت کیفیت و زیبایی خاصی که دارد، مورد پسند اغلب مردم واقع می شود و در برابر این مزایا، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

  • کاغذ کنواس مات (Canvas Matte)

این کاغذ نسبت به سایر کاغذهای چاپ مات تر است، به صورتی که حتی کوچک ترین نور را انعکاس نمی کند. این کاغذها، دوام بالایی دارند و به دلیل مات بودن آنها نیز، از قیمت نبتا بالاتری نسبت به کاغذ کنواس معمولی، برخوردار هستند.

معمولا از کاغذهای کنواس مات به منظور چاپ عکس های تابلوهای نقاشی و یا سیاه قلم استفاده می شود. کاغذ کنواس مات یکی از کاغذهای حرفه ای و تخصصی چاپ عکس به شمار می رود، به صورتی که در اکثر نمایشگاه های عکس و حتی جشنواره ها، عکاسان به منظور چاپ عکس های خود از این کاغذها استفاده می کنند.

  • کاغذ کنواس براق (Canvas endure)

بافت این کاغذ شبیه به بوم نقاشی است و درخشندگی بیشتری نسبت به کاغذ کنواس مات دارد. بافت این کاغذ دارای مقدار فرورفتگی و برجستگی است که وجود اینها، باعث شده است که نمای عکس چاپ شده با استفاده از این کاغذها، زیباتر و جذاب تر شود. معمولا این کاغذها به منظور چاپ عکس ها و تصاویر مناظر و طبیعت مورد استفاده قرار می گیرند.

  • چاپ عکس ها به صورت کریستالی (Crystal)

چاپ کریستالی کاغذ مخصوصی ندارد، در این نوع از چاپ، عکس ها با ماده درخشنده و شفافی به نام کریستال ترکیب می شوند و سپس روی ورقه های مرسوم به مولتی پلکس چسبیده می شوند. این فرایند چاپ یکی از مدرن ترین فرایندهای چاپ عکس است که از متد اروپایی گرفته شه است.

شما می توانید متناسب را درکوراسیون منزل خود، یک طرح انتخاب کرده و با استفاده از این روش چاپ کنید. سپس آن را روی دیوار منزل خود قرار داده و مدرن بودن دکوراسیون منزل خود را افزایش دهید. طرح انتخابی شما می تواند یک منظره و یا حتی یک عکس پرتره از خود شما باشد.

عکس هایی با استفاده از این فرایند به چاپ می رسند حتی در ادارات و هتلها و رستوران های لوکس نیز مورد استفاده قرار می گیرند که شاید خود شما نیز نمونه های ان را مشاهده کرده باشید.

  • چاپ عکس ها با لمینت های سه بعدی (D3 Laminate)

با استفاده از این روش چاپ عکس نیز می توان عکس های مدرن و زیبایی تهیه کرد. در این فرایند با استفاده از لایه های لمینت سه بعدی، تصاویر با بعد و حجم مناسب ایجاد می شوند و در برخورد با نور، بسته به زاویه قرار گرفته، می توانند تصاویری متفاوت، زیبا و جذاب ایجاد کنند.  

بسته به کیفیت بالا و زیبایی و جذابیت خاصی که این روش چاپ عکس دارد، قیمت مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.