یکی از ارزان ترین راه ها برای تهیه بهترین عکس های دیواری برای مکان های مختلف، چاپ عکس روی شاسی است که طرفداران بسیاری دارد. مجموعه های زیادی هستند که با بروزترین امکانات و تجهیزات پیشرفته عکس های شما را روی شاسی با بالاترین کیفیت به چاپ می رسانند. در این میان، انواع شاسی در سایزها و طرح های مختلف و متنوع موجود است که می توان بسته به سلیقه برای چاپ عکس آنها را انتخاب کرده و به سادگی با چیدمان و دکوراسیون منزل هماهنگ می شوند.

 همچنین شما با مطالعه این مقاله  ویژگی های یک تخته شاسی خوب را می دانید و می توانید به سادگی یک تخته شاسی با کیفیت را از انواع بی کیفیت آن تشخیص دهید.

  • چاپ عکس روی شاسی با کاغذ لاستر

از معمولی ترین و پرمصرف ترین انواع روش های چاپ عکس روی شاسی، چاپ روی کاغذ لاستر است. کاغذ لاستر از انواع کاغذهای عکاسی است که در دو نوع مات و یا براق موجود است. کاغذهی لاستر بافت ندارند و یکدست هستند. همچنین کاغذهای لاستر علاوه بر اینکه قیمت ارزان تری نسبت به سایر کاغذهای عکاسی دارند، همچنین رفلکس نور نیز ندارند. چاپ عکس با کاغذ لاستر روی شاسی در تمامی سایزها امکان پذیر است و چاپ عکس روی تمامی سایزهای شاسی هم به صورت افقی و هم به صورت عموی انجام می شود.

علاوه بر آن، شاسی ها در انواع ضخامت های 8، 16 و 30 میلی متر موجود هستند که معمولا لبه های مشکی دارند.

در نتیجه، چاپ عکس با کاغذ لاستر روی شاسی در انواع سایزهای استاندارد عکاسی امکاان پذیر است. همچنین، شاسی هایی که با استفاده از کاغذ لاستر به چاپ می رسند را می توان با استفاده از ابر و یا دستمال نرم مرطوب شستشو داده و گرد و غبار را از روی آنها پاک کرد.

  • چاپ عکس روی شاسی با کاغذ سیلک

کاغذ سیلک یا همان کاغذ ابریشمی از دیگر نمونه های کاغذهای عکاسی است که می توان برای چاپ عکس روی شاسی از آن استفاده کرد. کاغذ سیلک از نمونه کاغذ های حرفه ای عکاسی است و دارای کنتراست بالایی می باشد. همچنین این کاغذ نسبت به کاغذ لاستر و یا همان کاغذ مات ضخامت و مقاومت بیشتری دارد. از ویژگی های خاص و مثبت این کاغذ خاصیت ضداثر انگشت بودن آن است. به عبارتی، رد اثر انگشت روی کاغذ سیلک باقی نمی ماند. در صورتی که چاپ عکس در ابعاد بزرگ مدنظر باشد، استفاده از کاغذ سیلک بسیار توصیه می شود.

نصب کاغذ سیلک روی شاسی های 8، 16 و 30 میلی متر قابل اجرا است و در واقع عکس هایی که روی این کاغذ چاپ می شوند، برای نصب آنها روی انواع شاسی ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. عکس ها را می توان روی کاغذ سیلک در انواع سایزهای استاندارد عکاسی به چاپ رسانده و روی شاسی نصب کرد. همچنین این کاغذها را نیز می توان با استفاده از ابر مرطوب و یا یک پارچه نرم نم دار شستشو داده و یا گرد و غبار را از روی آنها پاک کرد.

  • چاپ عکس روی شاسی با کاغذ متالیک

بهترین و مرغوب ترین کاغذ برای چاپ عکس کاغذ متالیک است که امکان چسباندن و در واقع نصب آن روی شاسی نیز وجود دارد. کاغذ متالیک بیشترین تراکم نقره را دارد به همین دلیل، کیفیت بسیار بالایی داشته و در کنار آن، از گران ترین کاغذهای چاپ عکس به شمار می رود. به دلیل وجود درصد بالای نقره، کاغذ متالیک درخشندگی و شفافیت بالایی داشته و نسبت به سایر کاغذهای براق نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

کاغذ متالیک علاوه بر اینکه براق و درخشنده است، بدون بافت نیز می باشد و برای عکس های سایز بزرگ، عکس های اسپرت، تصاویر طبیعت و حتی تصاویر تک جزء بسیار مناسب است و توصیه می شود. از طرفی، نصب کاغذ متالیک نیز روی انواع شاسی های 8،  16 و 30 میل امکان پذیر است. چاپ عکس روی شاسی با کاغذ متالیک در بالاترین کیفیت و با بهترین وضوح انجام می گیرد.

در نتیجه، امکان چاپ عکس روی شاسی با استفاده از کاغذ متالیک در انواع سایزهای استاندارد عکاس امکان پذیر است. همچنین کاغذ متالیک را نیز می توان با استفاده از ابر مرطوب و یا چراچه نرم نم دار شستشو داده و در واقع گرد و غبار و هرگونه لک را از روی آن پاک کرد.

چاپ عکس بر روی شاسی

مراحل چاپ عکس روی شاسی

تخته شاسی، یک تخته چوبی است که از فیبر یا همان MDF تهیه می شود. سطح رویی تخته شاسی به منظور چسباندن و نصب رح و عکس مورد نظر و همچنین سطح پشتی آن چند عدد جای مخصوص دارد که به منظور قرارگیری روی پیچ و یا میخ و در واقع قرار گرفتن روی دیوار است. همچنین عکس ها روی تخته شاسی با استفاده از چسب مخصوص و یا با روش پرس قرار می گیرند.

در نتیجه، تخته شاسی برای ماندگاری عکس های خاطره انگیز و یادگاری روی انواع کاغذهای چاپ عکس و علاوه بر آن، نمایش عکس ها روی سطح مختلف و دیوارها به کار می رود. از طرفی، استفاده از تخته شاسی در عکاسی ها، آتلیه ها، شرکت های تبلیغاتی، سازمان ها، ادارات و کلیه مکان هایی که زیبایی بصری و کاربرد تبلیغاتی اهمیت دارد، بسیار تاثیرگزار است.

معمولا در چاپ دیجیتال، طرح و عکس مورد نظر ابتدا روی کاغذ مرغوب به صورت مات و یا براق چاپ می شود. سپس این عکس چاپ شده روی سطح چسب دار تخته شاسی چسبانده شده و پرس می شود. همانطور که در بالا نیز گفته شد، امکان چاپ و نصب عکس با انواع سایزهای عکاسی روی انواع سایزهای تخته شاسی امکان پذیر است.

با توجه به پیشرفت فناوری و ثبت لحظه های خاطره انگیز در گوشی های همراه، ماندگار کردن این عکس ها با استفاده از تخته شاسی کار دشواری نیست. به همین دلیل، قطعا شما نیز عکس های ماندگار و خاطره انگیز زیادی دارید که می توانید با استفاده از روش چاپ روی تخته شاسی، جلوه ای زیبا به آنها ببخشید و روی سطوح و دیوارهای منزل از آنها استفاده کنید. تا هم از دیدن خاطره هایتان به صورت روزانه لذت ببرید و هم دکوراسیون منزل خود را با استفاده از لحظه های ماندگارتان زیباتر کنید.

با توجه به محل قرار گیری عکس و یا محیط مورد نظر در دکوراسیون منزل، العاد و اندازه تخته شاسی برای چاپ عکس روی آن مشخص می شود.  به عنوان مثال، استفاده از یک تخته شاسی با ابعاد 70*50 برای عکس های بزرگ خانوادگی در دکوراسیون نشیمن و معمولا در قسمت بالایی شومینه بسیار مناسب است. گرچه استفاده از تخته شاسی تنوع زیادی در اندازه دارد، اما همانطور که گفته شد بسته به محل نصب این تخته شاسی، اندازه و ابعاد مورد نظر مشخص می شود. در اتاق کودک نیز می توان از تخته شاسی هایی که با استفاده از عکس های خود کودک به چاپ رسیده اند استفاده کرد. در نتیجه، می توان گفت استفاده از تخته شاسی در قسمت های مختلف خانه و در ابعاد متنوع به سلیقه هر فرد بستگی دارد.

کاربرد تخته شاسی

امروزه چاپ عکس روی تخته شاسی و استفاده از آن در محیط های مختلف و متنوع بسیار طرفدار پیدا کرده است و در واقع، افراد بسیاری به چاپ عکس های خاطره انگیز و ماندگارشان روی تخته شاسی جلب می شوند. اما ز طرفی، چاپ عکس روی تخته شاسی می تواند بهترین گزینه برای تبلیغات و برگزاری نمایشگاه های عکاسی باشد. غالبا عکاسانی که عکس های خود را به چاپ می رسانند و نمایشگاه برگزار می کنند، از انواع تخته شاسی در ابعاد مختلف استفاده می کنند. زیرا، چاپ عکس روی تخته شاسی، نسبت به استفاده از انواع قاب عکس، از قیمت ارزان تر و مناسب تری برخوردار است. همچنین سادگی و سبک بودن تخته شاسی نیز از ویژگی های دیگر آن است که باعث شده است این روش چاپ عکس طرفاران بسیاری داشته باشد و به یک روش متداول در زمینه طراحی و عکاسی تبدیل شود. در این میان، تخته شاسی هایی که قطر 8 میل دارند، بهترین نوع تخته شاسی برای چاپ عکس هستند که طرفداران بیشتری نسبت به تخته شاسی های 16 و 30 میل دارند.

تفاوت تخته شاسی ها

همانند سایر محصولات، تخته شاسی ها نیز قطعا انواع باکیفیت و بی کیفیت دارند که می توان به سادگی آنها را از یکدیگر تشخیص داد. باید توجه داشته باشید که جنس چوبی که در ساخت تخته شاسی ها مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار اهمیت دارد. همچنین نوع برش چوب تخته شاسی و حکاکی محل آویز آن روی دیوار، نیز برای تشخیص تخته شاسی باکیفیت بسیار اهمیت دارد. از دیگر ویژگی هایی که باعث تمایز تخته شاسی های با کیفیت از انواع بی کیفیت آنها می شود، جنس تخته شاسی و برند چسب مورد استفاده آن است. همچنین تخته شاسی های باکیفیت در اطرافشان پی وی سی بسیار تمیزی دارند.

در نتیجه، می توان گفت تخته شاسی های باکیفیت، تمام ویژگی های بالا را دارند و چسب دو طرفه آنها بسیار باکیفیت و باودوام است و تحت هرگونه شرایط سردی و گرمی جدا نمی شود.