تا به حال عکس هایتان را چاپ (آنالوگ یا دیجیتال) کرده اید؟ یا اینکه تمامی عکس ها را فقط در گوشی یا کامپیوترتان نگه می دارید؟ یادتان باشد بعضی عکس ها باید جلوی چشم باشد تا نگذارد خاطرات خوشتان از یاد برود و حتی می تواند انرژی دهنده باشند. این عکس ها می تواند از خانواده، عشق، منظره ای آرامش بخش و خودتان باشد. از نگهداشتن عکس های جذابتان، داخل فایلی در کامپیوتر دست بکشید، که ممکن است بعد از مدتی پاک شود و دیگر چیزی از خاطرات خوشتان نداشته باشید.

چاپ عکس از مواردی است که از قدیم تا به امروز تغییر و تحولات زیادی را به خودش دیده و حتما شما هم با آن مواجه شده اید. حتی اگر عکس های جدیدتان را با عکس های قدیمی تر، مانند عکس مادربزرگ و پدربزرگ مقایسه کنید، حتما این تفاوت ها را متوجه خواهید شد. امروز می خواهیم راجع به چاپ عکس آنالوگ و دیجیتال و انواع آن برای شما مطالبی را ارائه دهیم که می تواند در انتخاب چاپ به شما کمک کند.

چاپ عکس آنالوگ چیست؟

چاپ عکس آنالوگ چیست؟

به عکاسی آنالوگ، عکاسی سنتی نیز گفته می شود. برای چاپ عکس آنالوگ از فرایند شیمیایی استفاده می کردند یعنی به دلیل این که تصاویر بر روی یک فیلم عکاسی گرفته می شد، آنها را در معرض نور قرار می دادند تا یک تصویر پنهان ظاهر شود؛ سپس با استفاده از یکی محلول شیمیایی و غوطه ور کردن عکس در آن، عکس را چاپ می کردند.

دلیل حساسیت چاپ عکس آنالوگ به این علت است که سیگنال های آنالوگ پیوسته هستند و اطلاعات به صورت پیوسته منتشر می شود، در صورت بروز کوچکترین اختلالی در ارسال این سیگنال ها، به دلیل پیوستگی آنها بهم به طور کل یک عکس از بین می رود یا به اصطلاح می سوزد.

اگر یادتان باشد قدیم ها که می خواستیم عکس بیاندازیم، می گفتند نگاتیوها نباید مستقیم در برابر نور قرار بگیرد یا ضربه ای به آن وارد شود، تمام اینها به خاطر پیوستگی سیگنال های آنالوگ بود و ممکن است افرادی که از آن استفاده می کردند نیز از این موضوع بی اطلاع بوده اند.

چاپ عکس دیجیتال چیست؟

چاپ عکس دیجیتال چیست؟

از آنجایی که کامپیوترها ظهور پبدا کردند و در همه حوزه ها تغییر و تحولی ایجاد شد، در صنعت چاپ عکس نیز به چاپ دیجیتال رو آوردند که از دست آورد های مهمی محسوب می شد. چاپ عکس دیجیتال یک روش متفاوت و پیچیده است که با استفاده از فرمول های ریاضی و اصطلاحی با عنوان پیکسل توانسته اند، فرایند دیجیتالی را ایجاد کنند.

هنگامی که تصاویر با استفاده از فرایند دیجیتال، دیجیتالی می شدند سپس برای تولید تصاویر از رسوب جوهر، تونر و یا قرار گرفتن در یک میدان مغناطیسی استفاده می کردند. همچنین با استفاده از فرمول های ریاضی برای الگوریتم های فشرده سازی به حفظ رنگ حقیقی تصاویر کمک می نمودند.

دستگاه های چاپ عکس دیجیتال بر اساس کارکرد و نوع چاپشان به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. این دستگاه های چاپ عکس دیجیتال عبارتند از: دستگاه چاپ عکس فلکس و بنر، دستگاه لیزر، دستگاه چاپ یووی، دستگاه حکاکی، دستگاه چاپ پارچه 4 رنگ، دستگاه سه کاره پارچه نویس، دستگاه چاپ روی تمامی سطوح و دستگاه کاترپلاتر. همچنین این دستگاه ها به منظور چاپ بنر، چاپ کتاب، چاپ ساک دستی، چاپ استیکر و ... استفاده می شوند.

تفاوت های چاپ عکس آنالوگ و چاپ عکس دیجیتال

در هنر عکاسی هر کدام از عکاسی های آنالوگ و دیجیتال دارای ویژگی هایی هستند که سبب تمایز بین آن دو شده و موجب می شود هرکس با توجه به نیازش یکی از آن دو را انتخاب نماید. این تفاوت ها عبارتند از:

  • در عکاسی آنالوگ تعداد عکس ها دارای محدودیت است، یعنی با توجه به فیلمی که داخلش قرار می گیرد، تعداد عکس ها 24 یا 36 تایی بوده ولی در عکاسی دیجیتال این محدودیت وجود ندارد و هر تعداد که بخواهیم می توان عکس انداخت.
  • در چاپ عکس آنالوگ، عکس ها قابلیت ویرایش ندارند، یعنی به هر صورت که در فیلم اصلی وجود داشته باشند، باید به چاپ برسند ولی در چاپ عکس دیجیتال، عکس ها قابلیت ویرایش دارند و می توان نور و موارد دیگر را تغییر داد.
  • عکس های آنالوگ آسیب پذیر هستند و باید از آنها مراقبت کرد ولی عکس های دیجیتال تنها در فایل هایی قرار دارند و نگهداری آنها کار سختی نیست. البته بهترین روش نگهداری عکس های دیجیتال در هارد است که مطمئن شوید از حافظه پاک نمی شود.
  • دوربین ها دیجیتال دارای حساسیت بیشتری هستند، به عنوان مثال در برابر ضربه، رطوبت و کوچکترین موارد دچار آسیب می شود ولی دوربین های آنالوگ این حساسیت را ندارند.
  • هزینه دوربین های آنالوگ حتی با بهترین کیفیت از دوربین های دیجیتال بسیار ارزان تر است. هنگام تهیه دوربین های دیجیتال علاوه بر هزینه خود دوربین باید هزینه دیگری برای لنز نیز پرداخت شود.
  • هنگام عکاسی با دوربین های آنالوگ نمی توان عکس ها را تا زمان چاپ عکس مشاهده کرد ولی با عکاسی با دوربین دیجیتال، می توان در همان لحظه عکس را دید و در صورت لزوم دوباره از سوژه عکاسی کرد.
  • عکاسان علاقه زیادی برای چاپ عکس آنالوگ دارند، چراکه فضای تاریک خانه و استفاده از مواد شیمیایی برای چاپ عکس برایشان دل پذیر است.

از جمله تفاوت های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر چاپ ها مانند چاپ آفست و یالترپرس می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مراحل چاپ دیجیتال به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ، کوتاه تر است.
  • در چاپ عکس دیجیتال، هزینه هر برگ مقدار ثابت و مشخصی است و به تعداد نسخه های چاپی ارتباطی ندارد.
  • در چاپ عکس دیجیتالی از مواد شیمیایی و کاغذ و مواد باطله دیگر به دلیل اینکه نیازی به این موارد ندارد، کمتر استفاده می شود.
  • در چاپ عکس دیجیتال در هر دور چاپ می تواند عکس یا متنی متفاوت را به چاپ برساند.

تفاوت های چاپ عکس آنالوگ و چاپ عکس دیجیتال

کاربرد های چاپ عکس دیجیتال

 دو کاربرد برای چاپ عکس دیجیتال وجود دارد که به شرح زیر است:

  • چاپ در تیراژ محدود

یک چاپگر دیجیتال در طول عمر خود تعداد مشخصی عکس را در زمانی معین و سریع به چاپ می رساند. همچنین به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از روی کامپیوتر، امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد و این سبب می شود تا برای مصارفی مانند تهیه نمونه یا چاپ محصولاتی که تعدادشان کم و محدود است، کاربرد زیادی داشته باشد.

  • چاپ شخصی شده

در چاپ عکس دیجیتال با وجود استفاده از چاپ در تیراژ محدود می توان هر نسخه از محصول چاپی را متفاوت با نسخه قبلی به چاپ رساند. مثلا می توانید کارت تبریک های شخصی شده را با عکس های خاص یا طرح های متفاوت چاپ کنید، که به این فرایند چاپ عکس، چاپ شخصی شده می گویند.

انواع کاغذ چاپ عکس

برای چاپ عکس لابراتوار کاغذ های مختلفی وجود دارد که در ادامه هریک را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

  • کاغذ مات یا لاستر (Luster)

همانطور که از اسم این کاغذ مشخص است، عکس در این کاغذ مات بوده و دلیل آن تراکم نیترات نقره موجود که برابر 50%  است، بیان می شود. هرچه میزان نقره کمتر باشد از کیفیت عکس کاسته شده و جزئیات را خوب نمایش نمی دهد.

از این کاغذ برای چاپ همه نوع عکس مانند عکس پرسنلی و عکس های حرفه ای استفاده می شود. دوام چاپ عکس مات بالا بوده و اثر انگشت بر رو آن باقی نمی ماند. همچنین قیمت آن مناسب بوده و در ایران کاربرد فراوانی دارد.

  • کاغذ براق (Glossy)

میزان تراکم نیترات نقره در این کاغذ 60% بوده و دارای سطحی براق و شفاف است. هنگام چاپ عکس هایی که رنگ هایشان شاد و روشن بوده، از این کاغذ استفاده می کنند. همچنین کاغذ های براق، رنگ ها را زنده و روشن تر نمایش می دهند ولی از کاغذ های لاستر حساسیت بیشتری دارند، یعنی اثر انگشت روی آن باقی می ماند.

بهتر است عکس هایی که کیفیت شان پایین بوده را با کاغذ های براق چاپ کنید، چراکه می تواند تا حد زیادی این بی کیفیتی را پوشش دهد. مقاومت این عکس ها پایین تر بوده که نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به عکس های مات یا لاستر دارد.

  • کاغذ سیلک (Silk)

کاغذ سیلک یا ابریشمی از حرفه ای ترین کاغذ ها برای چاپ عکس به حساب می آید، چراکه میزان تراکم نیترات نقره در آن 85% است. بافت آن زبری مشخصی دارد که با لمس دست کاملا حس می شود.

کیفیت عکس چاپ شده بر روی این کاغذ، بسیار بالا بوده و نسبت به نمونه های دیگر مقاوم تر است. از دیگر مزیت های آن می توان به باقی نماندن اثر انگشت بر روی کاغذ سیلکی اشاره کرد. جنس این کاغذ نسبت به کاغذ های مات و براق ضخیم تر بوده و همین موجب حساسیت کمتر کاغذ سیلکی شده است.

  • کاغذ متالیک (Metallic or Pearl)

تراکم نقره در این نوع کاغذ زیاد بوده (بیش از 80%) و بیشتر برای چاپ عکس هایی مورد استفاده قرار می گیرد که توسط عکاس های حرفه ای از منظره ای زیبا و خاص گرفته شده باشد. چاپ عکس با کاغذ متالیک گران ترین نوع چاپ عکس به حساب می آید چراکه بسیار حرفه ای بوده و زیبا و خاص جلوه می کند و یک بیس نقره ای در عکس مشاهده می شود.

شاید فکر کنید شبیه به کاغذ براق است ولی اینگونه نیست. احتمالا در اولین نگاه متوجه نشوید ولی با بررسی دقیق خواهید دید که کاغذ متالیک ضخیم  تر و با دوام تر از کاغذ براق بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است. همچنین درخشندگی کاغذ متالیک بسیار متفاوت تر و بیشتر از کاغذ براق بوده که با کمی دقت آن ها را در خواهید یافت.

انواع جدید چاپ عکس

  1. چاپ عکس اکلیلی (bit light)

چاپ عکس اکلیلی، جدید ترین و لاکچری ترین نوع چاپ عکس به حساب می آید. به این صورت است که پس از چاپ عکس با استفاده از رنگ های خاص و دستگاه های مدرن، عکس معمولیمان به یک عکس با درخشندگی خاص و اکلیلی تبدیل می شود که در محیط های کم نور جلوه خاصی دارد.

  1. چاپ عکس روی بوم

در چاپ عکس روی بوم، از کاغذ های ضخیم و پارچه مانند استفاده می شود. پس از مرحله چاپ بر روی کاغذ کنواس، عکس های شما همانند یک تابلو نقاشی در می آیند، که البته با کمی ادیت می توان تصاویری را به آنها نیز اضافه کرد.

انواع جدید چاپ عکس

  1. چاپ عکس کریستالی

چاپ عکس کریستالی از یک متد اروپایی گرفته شده که به این صورت چاپ می شود: عکس های شما، عکس خودتان یا منظره ای که دوست دارید با ماده شفافی به نام کریستال ترکیب می شود و بر روی ورقه ای مولتی پلکسی چسبیده خواهد شد. این عکس ها امروزه در طراحی خانه و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. چاپ عکس با لمینت سه بعدی

در این نوع از چاپ عکس با استفاده از لایه لمینت سه بعدی، تصاویری را در رنگ و بعد های مختلف می سازیم که با برخورد نور با هریک از این بعد ها، تصاویری متفاوت ایجاد می شود. این عکس ها بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده که توانسته طرفدارن زیادی را به خود جلب کند.

  1. چاپ کنواس براق

جنس این کاغذ شبیه به کاغذ بوم بوده و درخشندگی اش از کاغذ مات بیشتر است. یکی از ویژگی هایی که توانسته افراد زیادی را برای چاپ عکس های مناظر از این نوع چاپ به خود جلب کند، وجود فرورفتگی ها و برجستگی هایی است که منجر به ایجاد تصویری زیبا و ناب می شود.