تکنیک و یا مهارت عکاسی با پس زمینه سفید، از  جمله تکنیک های مفیدی است که می توان از آن در انواع مختلف سبک های عکاسی از جمله عکاسی پرتره استفاده کرد. علاوه بر آن، عکاسی با پس زمینه سفید در تهیه عکس از محصولات و سایر خدمات تبلیغاتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید به نظر عکاسی با پس زمینه سفید کاملا آسان به نظر برسد اما در واقع اینگونه نیست. زمانی که شما با استفاده از این تکنیک به نمایش جزئیات سوژه می پردازید، مرحله دشواری را در پیش رو دارید. اما زمانی که شما با استفاده از پس زمینه های سفید، عکس های منحصر به فردی تهیه می کنید، می توانید به سادگی روی عکس های خود ویرایش های مختلفی مانند بریدن و جداکردن سوژه ها برای ایجاد کامپوزیت ها یا همان عکس های ترکیبی، انجام دهید. در این میان، حتی اگر به صورت عالی و بدون نقص نتوانستید با پس زمینه سفید عکس های باکیفیت تهیه کنید، با استفاده از ابزارهای مختلف ویرایش می توانید عکس خود را به یک عکس حرفه ای تبدیل کنید.

در نتیجه، می توان گفت که عکاسی با پس زمینه سفید کار آسانی نیست و به یک سری مقدمات و الزامات خاص نیاز دارد. در ادامه این مقاله، آموزش عکاسی با پس زمینه سفید به طور کامل شرح داده شده است.

الزامات مورد نیاز عکاسی با پس زمینه سفید

به منظور شروع و انجام عکاسی با پس زمینه سفید به موارد زیر نیاز پیدا می کنید:

  1. سافت باکس: سافت باکس ها ساده ترین گزینه برای تنظیم نور پس زمینه هستند. همچنین شما می توانید برای نور پردازی بهتر از حداقل دو عدد استروب استودیویی با تعدیل کننده یا فلش استفاده کنید. در صورتی که از سه یا چهار عدد از این استروب ها استفاده کنید، کار عکاسی شما آسان تر می شود.
  2. پس زمینه با رنگ سفید و یا رنگ های روشن: گرچه پس زمینه سفید در اغلب موارد بهتر عمل می کند اما شما می توانید از رنگ های روشن نیز استفاده کنید. گرچه عکاسی با پس زمینه های تیره نیز قابل انجام است. اما در صورتی که می خواهید از پیچیدگی های احتمالی جلوگیری کنید، باید از رنگ های روشن مانند سفید در پس زمینه استفاده کنید.
  3. فضای کافی: بهترین نتایج از عکاسی ها در یک فضای مناسب به دست می آیند. در این صورت، شما باید در هنگام عکاسی یک فضای مناسب و کافی بین سوژه و پس زمینه ایجاد کنید. این شرایط از پخش شدن نورهای پس زمینه روی سوژه عکاسی جلوگیری می کند. فضای مناسب عکاسی با پس زمینه سفید، در حدود 3 تا 4 متر از سوژه است. گرچه برای سوژه های کوچک  تر این مقدار باید کمتر شود.
  4. نور سنج: گرچه نورسنج سک وسیله الزامی برای عکاسی با پس زمینه سفید به شمار نمی رود، اما می توانید از آن استفاده کنید. در این تکنیک چون باید با نسبت های دقیق کار کنید، استفاده از نور سنج تاثیر زیادی روی مطلوب شدن نتیجه می گذارد و در واقع، وجود نور سنج عکاسی با این تکنیک را آسان تر می کند.

مراحل عکاسی با پس زمینه سفید

برای عکاسی کردن با استفاده از پس زمینه های روشن مانند سفید، باید یک سری مراحل را به دقت طی کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. مراحلی که در ادامه شرح داده شده اند، به حرفه ای تر شدن نتیجه عکس های شما کمک می کنند.

  1. انتخاب دیافراگم مناسب

قدم اول و پس از تنظیم نورها و یا سوژه، انتخاب دیافراگم است. در واقع، انتخاب دیافراگم پایه و اساس مراحل دیگر در عکاسی با پس زمینه سفید است و قطعا روی آنها تاثیر می گذارد. در این صورت، انتخاب دیافراگمی بین f/8 تا f/4 برای عکاسی از پرتره های آتلیه ای و یا استودیویی مناسب است. اما شما می توانید بسته به کار خود هر تنظیمی از دیافراگم را انتخاب کنید. تنها موردی روی نتیجه نهایی عکس بر اساس دیافراگم تاثیر می گذارد، خروجی نورها می باشد.

در صورتی که تنظیمات دیافراگم را روی f/11 قرار دهید، نورهای پس زمینه باید حداقل دو پله روشن تر باشند که همان f/22 است. حتی ممکن است در عکاسی با پس زمینه های سفید و روشن بخواهید از استروپ ها و پله های کم توان استفاده کنید. در این صورت باید یک دیافراگم بزرگ تر را انتخاب کنید.

  1. نورپردازی پس زمینه

پس از تنظیم دیافراگم دوربین، باید نورهای پس زمینه خود را تنظیم کنید. در این صورت، می توانید از اصلاح کننده ها و یا تعدیل کننده های بزرگ و هدایت کننده مانند سافت باکس ها استفاده کنید. با این عمل، از نشت نور اضافی در قسمت های مختلف پس زمینه جلوگیری کرده اید.

علاوه بر آن، برای اینکه مطمئن شوید، نور پس زمینه از قسمت بالا تا پایین آن به طور یکنواخت توزیع شده است، سافت باکس ها کمک زیادی به شما می کنند. در این صورت، از ایجاد هرگونه ناهماهنگی در نوردهی تصویر نهایی جلوگیری می شود. برای این منظور، شما باید منابع نور را در دو سمت پس زمینه و رو به سمت آن، با زاویه 45 درجه قرار دهید. یا سعی کنید که آنها را به نحوی قرار دهید که پوشش و توزیع یکنواختی روی پس زمینه داشته باشند.

  1. تنظیم نوردهی بر اساس نورهای پس زمینه

پس از قرار دادن نورها در مکان های مناسب، باید توان را به صورتی تنظیم کنید که دوربین پس زمینه را به صورت سفید خالص ثبت کند. در این صورت، پس زمینه شما باید دو یا سه په یا استاپ از سوژه مورد نظر روشن تر باشد. اگر به صورت فرضی دیافراگم دوربین روی f/5.6 قرار داشته باشد، نورهای پس زمینه برای سه استاپ تفاوت نوردهی، باید روی f/16 قرار بگیرند. در این میان، اگر از نور سنج استفاده می کنید، باید اطمینان پیدا کنید که نوردهی در قسمت های بالا و پایین پس زمینه به صورت یکنواخت قرار داشته باشد و تنها وسط پس زمینه را بررسی نکنید. زیرا قسمت های بالایی و پایینی پس زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  1. قرار دادن سوژه در مکان مورد نظر

این مرحله باید به صورت آزمایشی انجام شود. به این صورت، برای درک بهتر مکان مناسب سوژه، می توانید آن را در قسمتی از پس زمینه قرار داده و یک عکس آزمایشی تهیه کنید که در این عکس تنها باید چراغ های پس زمینه روشن باشند. در این شرایط، اگر سوژه شما به اندازه کافی از پس زمینه فاصله داشته باشد، باید به صورت سایه نما و یا سیلوئت به صورت کامل ظاهر شود. و در واقع هیچ نوری نباید روی سوژه تابیده شده و یا اطراف او را بپوشاند. در این صورت، اگر روی سوژه شما نور تابیده است می توانید فاصله سوژه تا پس زمینه را دورتر کنید تا زمانی که یک سیلوئت عالی و بدون نقص داشته باشید.

از آنجایی که شما در این تکنیک عکاسی، یک سطح سفید و بازتابنده را روشن می کنید، در واقع پس زمینه شما به عنوان یک منبع نور شناخته می شود و در این میان، مانند منبع نور عمل میکند. نور پس زمینه با نرخی که توسط قانون مربع معکوس، مشخص می شود به سوژه مورد نظر تابیده خواهد شد. در این صورت، کاری شما باید انجام دهید این است که سوژه را در محلی از پس زمینه قرار دهید که سطح نور به اندازه کافی کاهش پیدا کرده و در دیافراگم مورد نظر شما این نور هیچ اثری روی سوژه نداشته باشد.

  1. مسدود کردن نورهای پس زمینه

همانطور که در مرحله قبل گفته شد، شما باید به یک سیلوئت بدون نقص برسید. اما در برخی شرایط به دست آوردن یک سیلوئت کامل از سوژه امکان پذیر نیست. این امر ممکن است به دلیل نبود فضای کافی برای عکاسی و یا نشت نور زیاد از سوی تعدیل کننده ها باشد. برای مقابله با این مشکلات شما می توانید نورهای پس زمینه خود را کاملا مسدود کنید.

اما مسدود کردن نور به چه معناست؟ مسدود کردن که در اصطلاح عکاسی به آن فلگ کردن نیز می گویند برای نور پردازی عکاسی انجام می شود. در واقع، زمانی که شما می خواهید از ورود نور به قسمت های مورد نظر خود جلوگیری کنید، آن نور را مسدود می کنید. شما می توانید عمل مسدود کردن نور را به شیوه های مختلف انجام دهید. استفاده از پرده های سیاه و یا تنظیمات V-Flag برای مسدود کردن نورهای ورودی به پس زمینه روش های موثری به شمار می روند. در این صورت، تنها کافی است مسدود کننده های خود را به صورتی قرار دهید که نور اضافی باز گشت داده شده به سمت دوربین مسدود شده اما با این وجود در قسمتی از پس زمینه که در ترکیب بندی عکس قرار می گیرید، دخالتی نداشته باشد.

  1. قرار دادن نور کلیدی

پس از اینکه پس زمینه نور پردازی می شود، شما باید سوژه خود را نورپردازی کرده و در واقع روشن کنید. تنها کافی است نور مورد نظر خود را بهه طور دلخواه و طبق الگوهای خاص قرار داده و توان نور یا قدرت آن را با تنظیمات دیافراگم تطبیق دهید.

برخلاف نورهای پس زمینه، در رابطه با نورهای کلیدی نیازی نیست که برای میزان اضافی آن نگران شوید. زیرا در این تکنیک عکاسی شما در فاصله زیادی از پس زمینه قرار داید. در این صورت نوری که روی یک توان کم تنظیم شده باشد، روی نوردهی نهایی پس زمینه تاثیر بسزایی نمی گذارد. با این وجود باید به تاثیر نور روی محیط اطراف دقت داشته باشید. اگر روی یک دیوار سفید و یا یک سطح رنگ روشن نوری تابیده شود، آن سطح به عنوان یک رفلکتور در تصاویر نهایی عمل می کند.

  1. اضافه کردن نور تکمیلی

این مرحله کاملا اختیاری است و می تواند طبق سلیقه عکاس انجام شود. در این صورت اگر می خواهید به دکور و چیدمات تصویر خود نور تکمیلی و یا پر کننده اضافه کنید، تنها کافی است در این مرحله این کار را طبق روال عادی آن انجام دهید. برای این منظور، می توانید از یک فلش دیگر و یا یک رفلکتور عکاسی استفاده کنید. در این میان تنها کافی است توجه داشته باشید که قدرت نور تکمیلی حداقل باید یک استاپ کمتر از نور کلیدی صحنه باشد.

  1. بررسی کردن نور نهایی

زمانی که تمام تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کرده و تمامی مراحل بالا را به دقت انجام دادید، تنها کافی است یک عکس آزمایشی از صحنه و سوژه مورد نظر خود تهیه کنید. در صورتی که نورهای کلیدی و نورهای تکمیلی را به درستی تنظیم کرده باشید این نورها در موقعیت درست و مورد نظر شما قرار گرفته و در این صورت می توانید، با استفاده از پس زمینه کاملا سفید کع از دوربین شما می آید، عکاسی انجام دهید.

نتیجه گیری

با مراحلی که در بالا ذکر شد، شما می توانید با استفاده از پس زمینه های روشن و سفید عکس های حرفه ای و بی نقصی را تهیه کنید. تنها کافی است به جزئیات دقت کرده و این مراحل را به دقت و به صورت باکیفیت انجام دهید. زمانی که چندین بار با استفاده از پس زمینه سفید عکاسی کنید و در این مهارت تجربه کسب کنید، به زودی در آن مهارت پیدا کرده و حرفه ای می شود. تا جایی که می توانید این تکنیک را در عرض چند ثانیه انجام داده و عکس های خلاقانه و منحصر به فردی تهیه کنید. اگر در این زمینه حرفه ای شوید و عکس های جذابی خلق کنید، دیگر نیاز به اتلاف وقت در مرحله ویرایش تصاویر نخواهید داشت و می توانید تنها در مرحله عکاسی بهترین و جذاب ترین عکس ها را با پس زمینه های سفید تهیه کنید.