بخشی از هنر عکاسی که کمتر شناخته شده می باشد، سبک مینیمال است. در سبک مینیمال، عکاس با بهره گیری از سوژه هایی آرام و با دقت و تمرکز بالا تصاویری را خلق می کند که کادربندی آنها ساده است؛ اما با استفاده از ترکیب فوق العاده و متفاوتی که از عناصر ایجاد می شود، تشکیل شده است.

در سبک عکاسی مینیمال از یک سوژه و یا حداکثر دو سوژه استفاده می شود و در واقع جزئیات از تصاویر این سبک تصاویر حذف می شوند؛ اما در حالت کلی مفهوم تصویر قابل درک است. طبق تعریف منابع مختلف عکاسی، عکاسی مینیمال در واقع خلاصه کردن فرم و تاکید روی محتوای اثر می باشد. در واقع پیش از اینکه این سبک عکاسی روی احساسات شخصی و بیان احساسات تمرکز کند، سعی می کند از قوانین مختلف استفاده کرده و آثار فوق العاده و متفاوتی را خلق کند.

عکاسی مینیمال را می توان در یک جمله ساده خلاصه کرد، هر چه تصویر ساده تر باشد، قابل فهم تر است. هنر عکاسی مینیمال با اینکه کمتر شناخته شده است؛ اما از هنرهای خاص عکاسی به شمار می رود و می توان گفت برای بسیاری از شرایط کارآمد می باشد. در نتیجه، در عکاسی به سبک مینیمال چند نکته اهمیت پیدا می کنند:

  1. سادگی تصویر
  2. سریالی بودن و تکرار شدن عناصر موجود در تصویر
  3. استفاده از انواع مختلف اشکال هندسی
  4. کاهش اشیاء و جزئیات تصویر
  5. عدم توجه  و در واقع دوری از احساسات مختلف و موضوعات متنوعی مانند موضعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر موضوعات پیچیده
  6. بیان مفهوم  تصویر به شیوه مستقیم

تمامی این نکات اگر در تهیه یک تصویر استفاده شوند می توان گفت که عکاس از سبک عکاسی مینیمال استفاده کرده است.

دلیل خاص بودن سبک مینیمال

دلیل خاص بودن سبک مینیمال

در اکثر اوقات سادگی از پیچیدگی نتیجه بهتری می دهد. در سایر سبک های عکاسی شلوغی و کمبود نظم قابل توجه مشاهده می شود. سبک مینیمال یک دید متفاوت و تازه ای به بیننده می دهد و همین عامل موجب خاص بودن این سبک شده است. در واقع در تصاویر این سبک می توان حذف جزئیات و فضای تنفس با پس زمینه های ساده ای را مشاهده کرد و متفاوت بودن این سبک به سادگی قابل درک می باشد.

در برخی موارد با ترکیب بندی اشیاء می توان تصاور بی نظیری را خلق کرد؛ اما در برابر، با ایجاد یک فضایی بدون جزئیات می توان یک عکس فوق العاده قوی تری تهیه کنید. با حذف بی نظمی ها و جزئیات غیر ضروری می توان توجه بیننده را به یک مورد خاص جلب کرده و در واقع بیننده راحت تر درک می کند که تمرکز اصلی عکاسی روی چه موضوعی است و یا عکاس از تهیه این عکس چه هدفی داشته است.

در نتیجه، عکاسی مینیمال تلاش می کند تا با یک سری روش های بخصوص، درک عکس را برای بیننده ساده تر کند. در واقع، عکاسی مینیمال سبک ساده گرایی هنر عکاسی است و اکثر افراد برای بهبود عکس هایشان از این سبک استفاده می کنند. به عبارتی، تفاوتی ندارد که شما در چه شاخه ای از عکاسی فعالیت می کند. شما می توانید با بهره گیری از سبک مینیمال برای قوی تر کردن عکس هایتان استفاده کنید.

مینیمالیسم یا ساده گرایی چیست؟

در اکثر هنر های تجمسی اعم از نقاشی، عکاسی و مجسمه سازی، مینیمالیسم یا ساده گرایی سبک خاص یا یک رویکرد متفاوت است را هنرمند با استفاده از این سبک سادگی را پایه و اساس خلق آثار خودش قرار می دهد. در واقع، هنرمند از روش های ساده و بدون پیچیدگی مانند کاهش المان های بصیری استفاده می کند. سبک مینیمالیسم با نام های ساده گرایی، هنر کمینه و کمینه گرایی نیز شناخته می شود.

سبک مینیمالیسم در عکاسی

در تعریف عکاسی، مینیمالیسم یا ساده گرایی بیان و یا شرح یک المان بخصوص و واضح است. داستان عکس و هدف عکاس با استفاد از این سبک، ساده می شود، المان ها و جزئیات تصویر کاهش پیدا می کند و فضای عکاسی تنها روی یک سوژه خاص تمرکز می کند. عکاسی مینیمال در حال حاضر به یکی از شاخه های عکاسی تبدیل شده است و علاوه بر آن، عکاسانی که در سایر شاخه ها نیز تخصص دارند می توانند از این سبک عکاسی استفاده کرده و یک فضای منحصر به فرد و جذاب برای بیننده ایجاد کنند.

در نتیجه، شما حتما نباید یک عکاس متخصص مینیمالیست باشید تا بتوانید عکس هایی با این سبک تهیه کنید. بلکه کافی است یک سری دستورالعمل ها و نکات را در عکس های خود رعایت کرده و از برخی روش ها برای بهره گیری این سبک، استفاده کنید.

مینیمالیسم یا ساده گرایی چیست؟

در ادامه برخی نکات و دستورالعمل ها شرح داده شده اند، که با رعایت و بهره گیری از آن ها می توانید در عکس های خود از سبک مینیمالیست استفاده کنید. 

  1. انتخاب سوژه ای متفاوت و خاص

این نکته که عکاسی مینیمال روی سادگی مسائل توجه دارد، منجر به کسل شدن عکس نمی شود. در واقع، شما با استفاده از این سبک می توانید عکس هایی جذاب تهیه کرده و یک سوژه خاص و قوی پیدا کنید تا بتوانید هدف خود را به بهترین شیوه بیان کرده باشید. این مسئله زمانی اهمیت زیادی پیدا می کند که شما می خواهید از یک فضای بزرگ عکاسی کرده و سوژه عکس در قسمت کوچکی از این فضا قرار دارد.

علاوه بر آن، در عکاسی مینیمال شما می توانید به جای قرار دادن اشیاء و المان های مختلف درون کادر عکس، یک سری المان ها را از کادر خود حذف کنید. در این جهت، باید سوژه و هدف موردنظر خود را به طور شفاف مشخص کرده سپس به کمک سایر دستورالعمل ها که در ادامه ذکر می شوند، هدف عکس را به بهترین شیوه بیان کنید.

  1. انتخاب پس زمینه

پس زمینه یکی از مهم ترین و تاثیرگزار ترین قسمت عکس ها به شمار می رود. شما می توانید از چند گزینه زیر برای انتخاب پس زمینه عکس خود، بهره بگیرید و یک عکس مینیمالیست جذاب خلق کنید.

  • پس زمینه های تار: شما می توانید دیافراگم دوربین خود را به نحوی تنظیم کنید که تمام جزئیات پس زمینه به غیر از سوژه اصلی از فوکوس دوربین خارج شوند.در این صورت می توانید توجه بیننده را نیز به سوژه اصلی عکس خود جلب کنید.

ایجاد یک پس زمینه یکدست باعث می شود که سوژه موردنظر خود را در تصویر به صورت برجسته تری نشان داده و توجه بیننده را به آن جلب کنید. همچنین می توانید برای مات کردن و یکدست کردن پس زمینه تصویر خود از دوربین های DSLR، دوربین ها کامپکت و یا حتی ابزار فتوشاپ استفاده کنید.

  • پس زمینه های ساده

زمانی که می خواهید در فضاهای بسته مانند خانه و یا آتلیه، عکاسی کنید برای ایجاد یک پس زمینه ساده می توانید از پرده های مخصوص پس زمینه و یا فون استفاده کنید تا بی نظمی های درون عکس از بین بروند. در محیط بیرون نیز برای ایجاد پس زمینه ساده می توانید از حصارها و دیوار های یکدست استفاده کنید. در این صورت، برای تهیه عکس از سوژه های کوچکی مانند گل ها باید سعی کنید پس زمینه درستی داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید زاویه عکس را طوری تنظیم کنید که آسمان پس زمینه تصویر شما باشد. در این صورت توانسته اید یک عکس مینیمال تهیه کنید.

شما با ساخت پس زمینه بوکه خلاقانه برای عکاسی پرتره، با استفاده از پس زمینه های ساده ای مانند کاغذهای رنگی و یا با تعویض پس زمینه با ابزار فتوشاپ می توانید یک پس زمینه ساده و جذاب برای عکس های مینیمال خود داشته باشید.

عکاسی مینیمالیستی

  1. ایجاد فضای تنفس

شما در سبک عکاسی مینیمالیست می توانید برای ایجاد فضای تنفس، فضای خالی بیشتری را در اطراف سوژه عکستان قرار دهید. این فضا با نام فضای منفی نیز شناخته می شود و توجه بیشتری را از بیننده جلب می کند. در واقع ایجاد فضای تنفس باعث می شود که بیننده تمرکز بیشتری روی سوژه داشته باشد و بهتر هدف عکس را درک کند.

  1. بازی کردن با رنگ ها

شما می توانید بین پس زمینه و سوژه عکس یک تضاد ایجاد کنید. در این صورت سوژه در تصویر کاملا برجسته به نظر می رسد. به عنوان مثال، برای ایجاد تضاد و به عبارتی کنتراست در تصویر می توانید از رنگ های روشن و قوی در پس زمینه های تاریک استفاده کرده و یا برعکس، از رنگ های تاریک در پس زمینه های روشن استفاده کنید. برای ایجاد عکس مینیمال باید مطمئن باشید که هیچ نقطه و جزئیاتی توجه بیننده را از سوژه اصلی عکس منحرف نکند. استفاده از رنگ تنها یکی از روش های تبدیل کردن اشیاء به سوژه اصلی عکس است و شما با استفاده از عوامل دیگر نیز می توانید توجه بیننده را به سوژه اصلی تصویر جلب کنید.

  1. حذف المان ها و اشیاء اضافی تصویر

برای ایجاد یک عکس مینیمال قوی باید جزئیات اضافی تصویر را حذف کنید. شما هم می توانید در هنگام عکاسی و هم با استفاده از ابزار فتوشاپ جزئیات و المان های غیرضروری تصویر را حذف کنید. در واقع، تمامی المان هایی که توجه بیننده را از سوژه اصلی پرت می کنند و یا هیچ ارتباط با هدف اصلی عکس ندارند، باید از عکس حذف شوند.

در هنگام عکاسی می توانید اشیاء بی ربط و اضافی را با تغییر زاویه از درون کادر عکس حذف کنید. همچنین اگر با تغییر زاویه نتوانستید اشیاء اضافی را حذف کنید می توانید از ابزار فتوشاپ برای این منظور بهره بگیرید.

عکاسی مینیمال

  1. استفاده از خطوط هدایتگر

در نهایت، شما با حذف المان های اضافی درون عکس می توانید از خطوط هدایتگر برای هدایت توجه بیننده به سمت سوژه کمک بگیرید. همانطور که می دانید، عکاسی مینیمال ترکیب بندی بسیار ساده اس دارد و در این سبک معمولا عکاسان برای هدایت توجه بیننده از خطوط و بافت ها در جهت مناسب استفاده می کنند. علاوه بر آن، باید توجه کنید که این خطوط توجه بیننده را به بیرون کادر عکاسی هدایت نکنند.

نتیجه گیری

شما با استفاده از تمامی روش ها و دستور العمل هایی که در بالا ذکر شد می توانید عکس های مینیمال قوی و جذابی خلق کنید. با توجه به تعریفی که از سبک عکاسی مینیمال در ابتدای مقاله گفته شد، هر چه تصویر ساده تر باشد قابل درک تر است. با تمرکز روی این تعریف می توانید در سبک عکاسی مینیمال به صورت حرفه ای کار کنید.