عکاسی حرفه ای، جذاب و سرگرم کننده است؛ زمانی این حرفه جذاب تر می شود که فرد به خلق آثار خلاقانه و مبتکرانه بپردازد. هر فرد در صورتی که می خواهد به یک عکاس حرفه ای تبدیل شود باید به صورت متعدد خلاقانه و با استفاده از قوه تخیل خویش عکسبرداری کند. قطعا عکس هایی که یک ایده در پشت آنها قرار دارد یا به صورت حرفه ای تهیه شده اند، بسیار جذاب تر از سایر عکس ها هستند و بیشتر توجه مخاطب و بازدیدکننده را به خود جلب می کند.

در این مقاله، ایده هایی فوق العاده و حرفه ای برای عکاسی خلاقانه شرح داده شده اند تا بتوانید با بکارگیری این ایده ها عکس هایی حرفه ای تر و جذاب تر داشته باشید.

ایده های عالی برای عکاسی خلاقانه

  1. ترکیب دو عکس

عکس ها و پس زمینه هایی را انتخاب کنید که مکمل یکدیگرند و سعی کنید این عکس ها را با یکدیگر ترکیب کرده و ایده ای جدید خلق کنید. به عنوان مثال، در ترکیب دو عکس با یکدیگر می توانید نور عکس را چند برابر کنید، یکی از عکس ها را وارونه کرده و یا کمی در بافت عکس تغییر ایجاد کنید. در واقع، باید سعی کنید دو عکس مکمل را در یک قاب قرار داده و عکسی مبتکرانه و خلاقانه ایجاد کنید.

به واسطه قاب بندی دو عکس می توان شباهت های غیرعادی تصاویر را در یک عکس نشان داد و یا حتی یک داستان از ترکیب دو عکس خلق کرد. ایده عکاسی ترکیب دو عکس در فرم ها و ژانرهای مختلف قابل اجرا است. معمولا عکاسانی که در سبک عکاسی خود از رنگ های بی شمار استفاده می کنند، قاب هایی با کنتراست بالا دارند و یا حتی از ابزارهای طراحی متنوعی برای عکاسی استفاده می کنند، بیشتر می توانند این ایده عکاسی را روی عکس هایشان اجرا کنند.

ترکیب دو عکس با یکدیگر و خلق یک تصویر خلاقانه از ایده های حرفه ای عکاسی است که با استفاده از آن می توان تصاویری منحصر به فرد و جذاب را ایجاد کرده و از دیدن آن لذت برد.

http://panel.instachap.com/fileman/Uploads/photographer-/photographer.jpg

  1. گذاشتن یادداشت روی تصاویر

برخی از افراد عادت دارند، داستان عکس و یا حتی یک یادداشت را روی آن ثبت کنند. در این صورت، می توان این ایده را به عنوان یک ایده خلاقانه عکاسی معرفی کرد. در صورتی که به یادماندنی ترین عکس هایتان را چاپ می کنید، می توانید روی آنها یادداشتی درج کرده و یا خاطره ی آن عکس را ذکر کنید. حتی اگر عکس ها را به صورت دیجیتالی در شبکه های مختلف اجتماعی منتشر می کنید، می توانید به وسیله نرم افزار ها و ابزراهای گوناگون روی عکس خود یادداشت بگذارید.

افرادی که به نوشتن و مستندکردن خاطرات و لحظاتشان علاقه مند هستند روی عکس هایشان یادداشت می گذارند. در نتیجه، شما نیز می توانید روی عکس هایتان بخشی از خاطره آن لحظه را ثبت کنید. در میان ایده های عکاسی ایده یادداشت روی عکس ها می تواند به عنوان یکی از جذاب ترین و خلاقانه ترین ایده های عکاسی معرفی شود که در مستند کردن خاطرات خانوادگی نیز قدم موثری به شمار می رود.

  1. تهیه عکس از یک مکان معین در طول چهار فصل سال

شاید این ایده عکاسی را چندین بار در فضاهای مختلف اینترنت مشاهده کرده باشید. عکاسی از یک مکان معین در طول چهار فصل یک سال از ایده های خلاقانه عکاسی به شمار می رود که منجر به خلق تصاویری منحصر به فرد از آن مکان می شود. شاید به نظر این نوع عکاسی کار سختی به نظر برسد اما در واقع اینگونه نیست. شما می توانید برای رعایت حداکثر شباهت در قاب بندی تمامی عکس ها، محلی که در آنجا می ایستید و عکسبرداری می کنید را نشانه گذاری کنید. با این ایده علاوه بر اینکه می توانید تصاویری منحصر به فرد از مکان تهیه کنید، همچنین می توانید توانایی دوربین خود را در شرایط مختلف آب و هوایی بسنجید.

در رابطه با این ایده لازم نیست که بازه ی زمانی عکسبرداری چهار فصل سال باشد. شما حتی می توانید بازه زمانی یک ماه و یا حتی یک شبانه روز را برای عکاسی از محل معین انتخاب کنید. گرچه هرچه بازه زمانی طولانی تر باشد، نتیجه نهایی تصاویر تهیه شده جذاب تر و خلاقانه تر می شود.

عکاسی خلاقانه

  1. عکاسی از غریبه ها

در صورتی که می خواهید ایده ی خلاقانه ای داشته باشید و به صورت حرفه ای عکاسی کنید، عکاسی از افراد غریبه را فراموش نکنید. در این صورت می توانید از غریبه ها در مکان هایی که خودشان تمایل دارند، عکاسی دهید. همچنین سعی کنید که به آنها در هنگام عکاسی ژست ندهید؛ بلکه به آنها اجازه دهید تا در طبیعی ترین حالتشان قرار داشته باشند.

در صورتی که ارتباط با غریبه ها را یاد داشته باشید، این ایده عکاسی منجر به خلق تصاویری فوق العاده برای شما می شود. زیرا می توانید افراد را در مسیر یده تان هدایت کنید. علاوه بر آن، ارتباط گرفتن با سوژه عکاسی باعث می شود که سوژه در عکس در حالت طبیعی تر و راحت تری قرار بگیرد.

در میان ایده های عکاسی خلاقانه این ایده کمی سخت و دشوار خواهد بود به خصوص برای کسانی که دیرتر با سایر افراد ارتباط می گیرند. اما در برابر عکس هایی که به واسطه این ایده تهیه می شوند، عکس هایی هستند که جذابیت خاصی دارند و توجه مخاطب را به خود جلب می کنند.

  1. عکاسی از خودتان

شما می توانید از خودتان در مکان های مختلفی که به آنها علاقه دارد، عکس تهیه کنید. می توانید برای این ایده از یکی از دوستانتان کمک بگیرید. علاوه بر آن، عکاسی سلفی در صورتی که خلاقانه گرفته شود، جذاب ترین عکس ها را نتیجه می دهد و در واقع بیان کننده احساسات فرد عکاس است.

شما می توانید برای یافتن بهترین مکان زمان صرف کنید تا بتوانید در نتیجه آن، بهترین و جذاب ترین عکس را از خود تهیه کنید. سعی زمانی که حالت روحیتان مناسب است و هیجان زیادی برای اینکار دارید آن را انجام دهید؛ زیرا می توانید عکس های خلاقانه تری تهیه کنید. علاوه بر آن، شما می توانید در حالات روحی و شریط احساسی متفاوت از خود عکاسی کنید و در نهایت، یک پرونده ای متنوع و خلاقانه از عکس هایی با ایده های متفاوت و منحصر به فرد داشته باشید.

  1. عکاسی از حیوان خانگی

شما می توانید با گذر عمر از حیوان خانگیتان عکس تهیه کنید. علاوه بر اینکه می توانید به واسطه این ایده از گذر عمر حیوان خانگیتان عکس های خلاقانه ای تهیه کنید، همچنین می توانید از روابطتان با حیوان خانگی نیز عکس های جذاب و منحصر به فرد داشته باشید.

حیوانات خانگی به سرعت رشد می کنند. در نتیجه می توانید با استفاده از این ایده عکاسی یک پرونده عکاسی جذاب و منحصر به فرد داشته باشید و باز هم به واسطه آن، خاطراتتان را مستند سازی کنید. علاوه بر حیوان، با بهترین دوستتان، اعضای خانواده تان و یا حتی یک گیاه مورد علاقه تان نیز می تواند این ایده را اجرا کنید. در این ایده خلاقانه عکاسی نیز، هر چه در بازه زمانی طولانی تری عکس تهیه کنید، عکس هایی جذاب تر و خلاقانه تر دارید.

بهره بردن از عکاسی ماکرو و مستند کردن زیبایی ها

  1. بهره بردن از عکاسی ماکرو و مستند کردن زیبایی ها

یادگیری عکاسی ماکرو یک تجربه هیجان انگیز و لذت بخش در حرفه عکاسی است. با یادگیری و استفاده از عکاسی ماکرو می توانید روی جزئیات یک صحنه تمرکز کنید و عکس هایی جذاب و دیدنی از سوژه های گوناگون اطرفاتان ثبت کنید. ممکن است در اطراف شما اشیاء و یا جزئیاتی موجود باشند که شما با بی توجهی از کنار آنها می گذرید؛ اما با استفاده از عکاسی ماکرو می توانید عکس های جذاب و خلاقانه از این اشیاء و جزئیات تهیه کنید.

ایده عکاسی ماکرو بهترین روش برای عکاسی خلاقانه است و در واقع، با بهره گیری از روش ماکرو می توانید عکس های خلاقانه، هیجان انگیز و منحصر به فرد تهیه کنید. در نتیجه، توصیه می کنیم که عکاسی به شیوه ماکرو را آموزش ببینید و از این ایده فوق العاده به منظور تهیه عکس های خلاقانه و جذاب بهره بگیرید.

  1. عکاسی با هدف (عکاسی مفهومی)

عکاسی با هدف یا همان عکاسی مفهومی با نام سبک معناگرای عکاسی نیز شناخته می شود. در واقع، با این سبک عکاسی شما باید از عکسی که تهیه می کنید، هدف داشته باشید. یکی از تکنیک های رایج و پرکاربرد این شیوه عکاسی، شناور بودن در هوا است.

عکاسی مفهومی غالبا در سبک های معناگرا و سورئالیسم عکاسی استفاده می شود. در این شیوه هیچ محدودیتی از لحاظ اختیارات فرد شیوه قرار گیری سوژه و تعیین ژست وجود ندارد. در عکاسی مفهومی می توان با کمک ادیت و ویرایش عکس ها، ژست هایی متفاوت و منحسر به فرد را به سوژه داد. علاوه بر آن، در این سبک عکاسی عکس ها معمولا در دامنه ی یک تم خاص و یا المان ها و جزئیات کلی مکان، به وحجود می آیند. عکاسان زیادی هستند که در این سبک عکاسی فعالیت می کنند و می توانید نمونه کارهای این افراد را برای درک بهتر عکاسی مفهومی و تهیه عکس های خلاقانه و حرفه ای مشاهده کنید.

  1. عکاسی مونو کروم

بسیاری از عکاسان به منظره و اماکن اطرافشان با دید رنگی نگاه می کنند و کمتر عکاسانی هستند که با نگاه سیاه و سفید به مناظر اطرافشان دقت می کنند و از این طریق ایده های جذاب دریافت می کنند. در این صورت، ممکن است که عکاسان اگر با نگاه سیاه و سفید به اماکن و مناظر اطرفشان بنگرند هرگز به سادگی از کنار آنها نگذرند. زیرا می توان با نگاه سیاه و سفید به مناظر عکس هایی جذاب و خلاقانه از آنها تهیه کرد.

علاوه بر آن، آمار و تحقیقات نشان داده است که تمرکز روی عکاسی سیاه و سفید و داشتن این نوع نگاه به مناظر اطراف می تواند قدرت تخیل فرد را افزایش دهد و با این قدرت تخیل می توان از مناظری که به نظر معمولی می رسند، عکس های فوق العاده و جذاب تهیه کرد.

در واقع، عکاسی سیاه و سفید روی کنتراست های قوی، احساسات و بیان فضای محیط، تمرکز دارد. در نتیجه، تلاش برای تهیه بهترین عکس های سیاه و سفید می تواند از ایده های فوق العاده برای عکاسی خلاقانه به شمار رود.

عکاسی آنالوگ

  1. عکاسی آنالوگ

اگر در زمینه عکاسی و دوربین های عکاسی اطلاعات داشته باشید، احتمالا نام دوربین های آنالوگ را شنیده اید. در حال حاضر، دنیای عکاسی دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و بسیاری از عکاسان هستند که وقت خود را به منظور وقوع یک اتفاق ویژه در صحنه تلف نمی کنند. دوربین های آنالوگ روی این فاکتور مهم و تاثیرگزار عکاسی تمرکز دارند.

با استفاده از عکاسی آنالوگ شما می توانید روی افراد و سوژه هایی خاص و منحصر به فرد تمرکز کنید و عکس های جذاب و هیجان انگیز تهیه کنید. در نتیجه، عکاسی آنالوگ نیز یکی از ایده های فوق العاده عکاسی که منجر به بروز عکس هایی خلاقانه و متفاوت می شود.

علاوه بر ایده هایی که گفته شد، ایده های بی شمار دیگری نیز هستند که می توانید از آنها برای عکاسی خلاقانه بهره ببرید. به عنوان مثال می توانید از یک عکس به خصوص با استفاده از دوربین فوری پولوراید عکاسی کنید. با استفاده از اشیاء معمولی و ساده منزلتان یک قابی هنری تهیه کنید تا در نهایت، در این قاب یک عکس خلاقانه داشته باشید. می توانید با منظره غروب و طلوع آفتاب بهترین عکس ها را از خود و یا افراد خانواده تان داشته باشید. همچنین انعکاس ها، فواره ها و یا حتی آتش، از ایده ها و قاب های جذاب برای عکاسی خلاقانه به شمار می روند. تنها کافی است از قوه تخیل خود بهره ببرید تا بتوانید خلاقانه ترین عکس ها را از ساده ترین مناظر تهیه کنید.

عکاسی حرفه ای است که به سرعت در حال پیشرفت می باشد. در صورتی که بتوانید در این حرفه به جایگاه مطلوبی برسید و به عنوان یک عکاس خلاق و حرفه ای شناخته شوید، می توانید جایگاه خود را به رتبه های برتر در دنیای هنر برسانید.