کسانی که به هنر عکاسی علاقه مندند، احتمالا می دهند که درک بهتر تاریخ هنر و افرادی که در پیشرفت هنر نقش موثری داشته است و همچنین در یادگیری عکاسی موثر است. می توان گفت که عکاسان در تمامی شرایط به دنبال تهیه بهترین و عالی ترین عکس ها هستند. در این صورت، بررسی برترین آثار عکاسان و شناسایی بهترین عکاسان تاریخ می تواند به ما کمک کند تا عالی ترین عکس ها را در هر شرایطی تهیه کند.

در این مقاله، بهترین و مشهور کردن عکاسان تاریخ جهان معرفی شده اند.

  1. ژوزف نیسفور نی نپس

ژوزف به عنوان اولین عکاس جهان شناخته می شود که در نتیجه، می توان این فرد را به عنوان پایه گذار هنر عکاسی معرفی کرد. در سال 1825 میلادی ژوزف روش هلیوگرافی را ابداع کرد که با استفاده از این روش، عکس ها به وسیله نور خورشید چاپ می شدند.

ممکن است که شما با آثار این عکاس آشنایی نداشته باشید. اما می توان آثار ژوزف را به عنوان برترین عکس هایی که در آن زمان به چاپ می رسیدند، شناخت. چند سال پس از سال 1825 میلادی، ژوزف از دوربین Obscura برای تهیه اولین عکس تاریخ عکاسی، که در حال حاضر به جامانده است، استفاده کرد. این اثر باعنوان نمایی از پنجره شناخته می شود که گرچه نمی توان آن را به عنوان بهترین عکس تاریخ شناخت. اما چون ژوزف در تاریخ جهان از عکاسان پیشرو و برتر شناخته می شود، اثر او به عنوان یک اثر ارزشمند نگهداری می شود.

  1. لویی داگر (Louis Daguerre)

لویی داگر یا لویی ژاک مانده داگر اولین عکاس جهان است که ابداع کننده روش داگرئوتیپ می باشد. این روش اولین روش موفق عکاسی در ثبت عکس های دائمی و همچنین عکس های تجاری است. با استفاده از این روش، صفحه ای نقره ای به مدتی بخار ید داده می شود تا قشر نازکی از ید و نقره روی آن صفحه قرار بگیرد. پس از آن، این صفحه نقزه ای در جلوی دوربین عکاسی گذاشته شده و عکسبرداری انجام می شود.

لویی داگر از اولین عکاسان تاریخ به شمار می رود که به دلیل ابداع روش داگرئوتیپ توانستن عکس هایی که در آن زمان جزو عکس های عالی به شمار می رفتند، تهیه کند. به همین دلیل نام او به عنوان یکی از بهترین عکاسان تاریخ برده می شود.

لویی داگر (Louis Daguerre)

  1. مارگارت بورک وایت (Margaret Bourke-White)

مارگارت بورک وایت، با عنوان عکاس فتوژورنالیست برتر جهان شناخته می شود. علاوه بر آن، مارگارت از اولین زنان عکاس مجله Life بوده است. مارگارت در عرصه عکاسی بسیار شجاعت به خرج می داد و می توان گفت که دلیل موفقیتش در زمینه عکاسی، همین شجاعت او بوده است.

یکی از عکاسانی که در جنگ جهانی دوم، ثبت کننده لحظات آن جنگ بودند، مارگارت بودک وایت بوده است. علاوه بر آن، ثبت پرتره گاندی قبل از اینکه کشته شود، توسط مارگارت انجام شده است.

در نتیجه، با مشاهده کارنامه درخشان این زن در عرصه عکاسی می توان او را به عنوان یکی از برترین عکاسان جهان معرفی کرد.

مارگارت بورک وایت (Margaret Bourke-White)

  1. دیوید بیلی (David Bailey)

نام دیوید بیلی به عنوان عکاس برتر مد و پرتره در تاریخ ثبت شده است. دیوید بیلی در دهه 1960 میلادی، به اوج شهرت خود رسید. دلیل این شهرت تهیه عکس هایی از افرادی که در آن زمان به معروف ترین افراد شناخته می شدند، بود. افرادی مانند Beatles، Mick Jagger،و همچنین، Andy Warhol.

با تهیه عکس های برتر از افراد معروف آن زمان و کارنامه درخشان در زمینه عکس های مد و پرتره، می توان دیوید بیلی را به عنوان یکی از بهترین عکاس های تاریخ معرفی کرد.

  1. آنسل آدامز (Ansel Adams)

آنسل آدامز معروف ترین عکاس تاریخ است که اثرهای زیادی از او به جا مانده است. آثار این عکاس برتر، در اکثر خانه ها و مکان های مختلف وجود داشته است و می توان گفت که آثار آنسل آدامز طرفداران بسیاری داشته است.

این عکاس معروف، از مناظر طبیعی تصاویر سیاه و سفید تهیه می کرد. و می توان گفت که بیشتر اوقات آنسل آدامز به منظور ثبت تصاویر و مستند کرده حسات وحش قسمت غربی آمریکا، صرف شده است. تصاویری که آنسل آدامز از طبیعت و حیات وحش تهیه می کرد در نهایت منجر شد که مردم از طبیعت محافظت بیشتری انجام دهند. در واقع می توان گفت عکاس برتر طبیعت در کل تاریخ آنسل آدامز بوده است.

آنسل آدامز از عکاسان پرشوق، پیگیر و همچنین شجاع صنعت عکاسی به شمار می رود. به دلیل داشتن حس و علاقه آنسل به هنر عکاسی، او توانست عکس های زیبا و متعددی را تهیه کند که در نهایت امروزه به عنوان یکی از برترین عکاس های تاریخ جهان شناخته شود.

آنسل آدامز (Ansel Adams)

  1. هنری کارتیه برسون (Henri Cartier Bresson)

در تاریخ عکاسی، نام هنری کارتیه برسون به عنوان پدر عکاسی فتوژورنالیسم برده شده است. هنری برسون استاد تهیه عکس های خیابانی بود. علاوه بر آن، تهیه بهترین تصاویر از مهم ترین رویدادهای قرن بیستم میلادی، در کارنامه درخشان این عکاس برتر جهان وجود دارد. هنری برسون در زمانی که پین انقلاب کرد، به آن کشور سفرد کرد. پس از اینکه ژوزف استالین کشته شد، به شوروی مهاجرت کرده و پس از اینکه جنگ جهانی دوم به اتمام رسید، هنری برسون به منظور ثبت تحولات و تغییرات اجتماعی و اقتصادی به کشور آمریکا رفت.

تصاویر فتوژورنالیسم هنری برسون امروزه به عنوان برترین اثرهای فتوژورنالیسم شمرده می شود و در آن زمان قطعا طرفداران بسیاری داشته است. به همین دلیل است که هنری کارتیه برسون به عنوان پدر عکاسی فتوژورنالیسم و به عنوان یکی از برترین عکاس های تاریخ به شمار می رود.

  1. دایان آربس (Diane Arbus)

دایان آربس بیشتر در زمینه ثبت پرتره از افراد حاشیه ای جامعه فعالیت می کرده است و معروفیت این عکاس برتر جهان نیز به دلیل ثبت تصاویری در این زمینه است. زمانی که بیشتر عکاسان هم دوره دایان آربس در زمننه عکاسی هالیوود، بیماری های اجتماعی و حتی عکاسی جنگ، فعالیت می کردند؛ دایان تمرکز خود را روی تصاویر افراد حاشیه ای مانند کارکنان سیرک ها گذاشته بود.

عکس هایی که دایان آربس به ثبت رسانده است، بیشتر عاطفی و مشوش کننده است. عکس های او، احساسات مخاطب را بر می انگیزد و باعث حس زندگی در فرد می شود. علاوه بر آن، دایان آربس از کاربرد فلش به منظور ثبت پرتره ها در نور استفاده کرد که این عملکرد یکی دیگر از دلایل شهرت این فرد در زمینه عکاسی به شمار می رود.

کارنامه درخشان و متفاوت دایان آربس نسبت به سایر عکاسان هم دوره اش و استفاده از کاربرد فلش برای اولین بار در آن زمان برای ثبت تصاویر پرتره، توانست او را به جایگاهی در میان عکاسان برتر تاریخ برساند.

دایان آربس (Diane Arbus)

  1. اوا آرنولد (Eve Arnold)

مشهور ترین عکس های اوا آرنولد پرتره هایی است که از افراد معروف آن زمان از جمله مریلین مونرو (هنر پیشه معروف هالیوود) تهیه کرده است. اما کارنامه اوا آرنولد به ثبت پرتره های افراد معروف ختم نمی شود و او از مردم عادی کشور خود نیز عکس های بسیاری را تهیه کرده است. تصاویری از سربازهای آسیب دیده، کارگران مهاجر، معترضان حقوق شهروندی و مانند این موارد که همگی جزء مردم عادی به شمار می روند، توسط اوا آرنولد به ثبت رسیده است.

علاوه بر تمامی این موارد، اوا آرنولد توانست برترین پرتره ها را با نور طبیعی از افراد مختلف تهیه کند که این مورد نیز یکی دیگر از دلایل معروفیت اوا آرنولد به شمار می رود.

امروزه نام اوا آرنولد به عنوان یکی از برترین عکاسان زن تاریخ جهان شناخته می شود.

  1. فیلیپ هالسمن (Philippe Halsman)

نام فیلیپ هالسن با عنوان عکاس برتر پرتره شناخته می شود. فیلیپ هالسمن تجربه 40 سال عکاسی پرتره را در کارنامه خود دارد و توانسته است عکس های بی نظیری در این زمینه تهیه کند. اغلب پرتره های هالسمن  چشم نواز، تفکربرانگیز و پیشگام بودند و با نگاه کردن به آنها می توان گفت که به صورت کاملا خلاقانه تهیه شده اند. به عنوان مثال او در اغلب عکس های خود از پرتره خواسته استکه یک ژست غیر عادی بگیرد. مثلا در عکس بپرد و یا به صورت بلند بلند بخندد. با این روش، فیلیپ هالسمن توانست عکس هایی احمقانه و شوخ را از افراد تهیه کند که کمترین عکاسی در آن زمان خلاقیت و حتی شجاعت تهیه این نوع عکس ها را داشت.

به دلیل همین خلاقیت و شجاعتش بود که توانست افتخار چاپ عکس های زیادی از خود را بر روی جلد مجله Life دریافت کند و به این صورت توسط افراد بی شمار دیگری شناخته شود. علاوه بر آن، فیلیپ هالسمن افتخار تهیه عکس هایی از آلبرت انیشتن و مریلین مونرو را دارد که از شناخته ترین آثار او به شمار می روند و می توان گفت که تاحدی در موفقیت و مشهوریت او نقش داشته اند.

در نتیجه تمامی این مواردی که باعث درخشان شدن کارنامه فیلیپ هالسمن می شوند، می توان او را به عنوان یکی از بهترین عکاس های تاریخ معرفی کرد.

  1. ریچارد اودون (Richard Avedon)

ریچارد اودون از عکاسان برتر تاریخ در زمینه مد و پوشاک است. تصاویری که ریچارد به ثبت رساند اغلب در نشریاتی مانند Vogue و Harper’s Bazaar به ثبت رسیدند. ریچارد اودون با استفاده از ویژگی سیاه و سفید تصاویر توانست عکس هایی در زمینه مد را به بهترین شیوه ممکن به ثبت برساند. در حقیقت پرتره های high key ریچارد اودون از افرادی که در برابر یک پشت زمینه سفید قرار گرفته اند، بهترین نمونه عکس های قرن بیستم میلادی به شمار می رود.

علاوه بر عکاسی در زمینه مد، ریچار اودون در برخی از سایر زمینه های عکاسی نیز فعالیت داشته است. موضوعاتی مانند دیوار برلین، اعتراضات جنگ ویتنام و جنبش های حقوق شهروندی از سایر موضوعات عکس های تهیه شده توسط ریچارد اودون به شمار می روند.

در هر صورت، می توان ریچارد اودون را به عنوان یکی از عکاسانی که استعداد خاصی در زمینه تهیه تصاویر خاص و شگفت انگیز از موضوعات مختلف دارند، شناسایی کرد. گرچه، ریچارد اودون در سایر زمینه های عکاسی نیز فعالیت داشته است، اما عکاسی در زمینه و تهیه بهترین تصاویر در این زمینه بوده است که او را به یکی از بهترین عکاس های تاریخ جهان تبدیل کرده است.

ریچارد اودون (Richard Avedon)

  1. بیل برانت (Bill Brandt)

برانت برانت یکی از عکاسان برتر تاریخ است که در دهه 1930 میلادی تصاویر بی نظیری از جوامع مختلف انگلیسی تهیه کرد. دید هنری بیل برانت به حدی بی نظیر بود که او با استفاده از این دید هنری توانست تصاویر با شکوهی را تهیه کند. معروف ترین آثار بیل برانت مجموعه عکس هایی هستند که پس از پایان جنگ جهانی دوم و در ستایش صلح ثبت شدند و توانستند او را به معروفیت برسانند.

بیل برانت در زمینه های متنوع عکاسی از جمله عکاسی از منظر طبیعی و پرتره های افراد مشهور، فعالیت کرد. ویژگی بی نظیری که در تمامی تصاویر تهیه شده توسط بیل برانت مشاهده می شد، درک صحیح او در استفاده از نور و سایه به منظور ایجاد عمق و بعد مناسب در عکس ها بود. در واقع، با درک این موضوع مهم و دید هنری بی نظیری که داشت، توانست عکس های زیبا و خاصی را تهیه کند که او را به معروفیت برسانند. به طوری که نام بیل برانت به عنوان یکی از بهترین عکاس ها در تاریخ عکاسی به ثبت رسیده است.

  1. دوروتیا لانگ (Dorothea Lange)

نام دوروتیا لانگ نیز به عنوان عکاس برتر در زمانه فتوژورنالیسم شناخته می شود. دوروتیا لانگ علاقه خاصی به تهیه عکس هایی با موضوع افسردگی داشت و با نگاهی به آثار این عکاس می توان گفت که اکثر عکس های او با این موضوع تهیه شده اند. در واقع، دوروتیا لانگ به دلیل فعالیت در زمینه فتوژورنالیسم و تهیه عکس های بی نظیری با موضوع افسردگی به معروفیت رسید.

عکس هایی که دوروتیا تهیه می کرد احساسات متمایزی را در بر میگیرد و همچنین آثار فقر و تنگدستی مردم را در یکی از سخت ترین دوران قرن بیستم میلادی نشان می دهند. خود دوروتیا فلج بوده و در راه رفتن کمی مشکل داشته است. انسان ها تحت تاثیر همین موقعیت دوروتیا قرار داشتند. به همین دلیل بود که دوروتیا در اکثر آثارش توجه خود و مردم را به موانعی معطوف می کرد که اغلب مردم با آنها روبرو بودند.

فعالیت دورتیا در زمینه فتوژورنالیسم و تهیه عکس های بی نظیر توسط او باعث شده است که امروزه نام دوروتیا لانگ به عنوان یکی از بهترین عکاسان تاریخ جهان شناسایی شود.